Citroën Traction Avant

Historia modelu Citroën Traction Avant

resized__200x146_Flaminio_Bertoni_citroenCitroen Traction Avant od momentu premiery w 1934 roku na salonie motoryzacyjnym w Paryżu), wywołał zachwyt innowacyjnością zastosowanych rozwiązań technicznych. Było to pierwsze auto z przednim napędem (Traction Avant - z fr. znaczy napęd przedni), posiadało samonośne nadwozie zbudowane na płycie ramowej, niezależne zawieszenie kół (według projektu Ferdynanda Porsche), hamulce hydrauliczne wszystkich kół, samonastawny silnik. Projekt nadwozia Traction Avant'a nie został narysowany, ale pierwotnie został wyrzeźbiony w glinie przez słynnego rzeźbiarza Flaminio Bertoniego.

resized__200x116_citroen_11b_1949_rzeszowAuto dzięki przedniemu napędowi i świetnemu rozkładowi masy (obniżenie środka ciężkości przez posadowienie niżej foteli, przesunięcie silnika pod samą szybę czołową a skrzyni biegów do przodu), świetnie trzymało się drogi i prowadziło w zakrętach. W mieście było niedoścignione i nawet duże ośmiocylindrowe samochody nie mogły go dogonić gdyż musiały na zakrętach mocno zwalniać. Samochód chętnie wykorzystywany był przez gangsterów (stąd znany był w Europie jako Gangstalimuzine), potem także policję i Służby Państwowe, w tym po II wojnie przez polskie Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego (SB).



Odmiany silnika i nadwozia

Model ten był budowany do 1957 roku z kilkoma rodzajami silników i w kilku odmianach nadwozia. Wersje silnika:

• Model 7CV o pojemności 1303 cm³.

• Model 11CV o pojemności 1911 cm³

• Model 15CV z sześcioma cylindrami o pojemności 2867 cm³ (od 1954 dostępny również w wersji Traction Avant 15H z hydropneumatycznym zawieszeniem tylnej osi).

Wersje nadwoziowe:

• Coupe
• B Normale (oznaczane jako B lub BN) - nadwozie standardowe typu Berline
• B Legere (oznaczane jako BL) - nadwozie berline troszkę zmniejszone od BN - najpopularniejsze nadwozie
• Familiare - nadwozie Berline zwiększone od wersji BN - charakterystyczna trzecia szybka boczna, często z rozkładanym trzecim rzędem siedzeń z podłogi pomiędzy fotelami kierowcy i kanapą tylną.
• Commerciale - Rozmiarowo wersja podobna do Familiare ale pierwszy produkowany hatchback, tylna klapa otwierana razem z szybą.
• Cabrio

Dane techniczne modelu 11BL

Model BL-11, przeznaczony był do przewozu 5 osób dorosłych. Samochód posiadał samonośne nadwozie stalowe. Masa własna samochodu wynosiła ok. 1088 kg, a dopuszczalna masa całkowita samochodu 1500 kg.
• Nadwozie: zamknięte (berline), 4-drzwiowe (przednie drzwi otwierane pod prąd). Maska silnika podnoszona do góry z dwóch stron. Zamykany bagażnik z tyłu pojazdu. Do 1952 koło zapasowe w specjalnej pokrywie klapy, po 1952 roku kufer z kołem zapasowym umieszczonym pod pokrywą.
• Układ nośny: karoseria samonośna. Koła przednie zawieszone na podwójnych wahaczach i podłużnych drążkach skrętnych. Koła tylne zawieszone na belce poprzecznej i poprzecznych drążkach skrętnych. Amortyzatory hydrauliczne, teleskopowe. Opony o wymiarze 5,25-16" firmy Michelin.
• Silnik: górnozaworowy z zapłonem iskrowym, gaźnikowy, czterosuwowy, czterocylindrowy, umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu (centralnie za przednią osią). Blok silnika i głowica żeliwne. Wymienne tuleje cylindrowe, Silnik chłodzony cieczą z obiegiem wymuszonym pompą wodną. Pojemność skokowa silnika 1911 cm³, średnica cylindra 78 mm, skok tłoka 100 mm, moc 41,2 kW (56 KM) przy 4000 obr./min.
• Układ napędowy: na przednie koła przenoszony przez mechanizm różnicowy i dwie półosie. Manualna skrzynia biegów z trzema biegami do przodu (biegi: 2 i 3 synchronizowane) i biegiem wstecznym. Napęd z silnika przenoszony przez suche, jednotarczowe sprzęgło na skrzynię biegów umieszczoną przed silnikiem.
• Układ hamulcowy: hydrauliczny, bębnowy, bez wspomagania, działający na 4 koła. Mechaniczny hamulec ręczny działający na koła tylne.
• Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa bez wspomagania działająca na koła przednie.
• Instalacja elektryczna: napięcie oryginalnie 6V . Dwie elektryczne wycieraczki szyb (z opcją ręcznego użytku lewej wycieraczki)

Źródło http://www.auto-swiat.pl/1-citroen-traction-avant